Hitta rätt väg till ökad försäljning och kundlojalitet genom att ta reda på vad just din kund vill ha
Lojala kunder är inte någonting företag kan ta för givet, vilket gör det viktigt att identifiera, förstå och möta kundernas behov. Hur går man då tillväga? Svaret är att ta fram faktabaserade beslutsunderlag genom direkt feedback från dina kunder.
Använd en kundundersökning på rätt sätt
Kundundersökningar är inget nytt koncept, och är något som majoriteten av alla företag genomför vid något tillfälle. Däremot är det många som missar vad man faktiskt kan åstadkomma med kundundersökningar. Du får inte bara tillgång till viktiga insikter från dina kunders intryck, preferenser och behov, utan de kan även användas för att främja långsiktiga, lönsamma och sunda affärsrelationer.
Ta lönsamma och grundade beslut
För att ta beslut och utforma processer som är lönsamma för ditt företag behöver du vara säker på vad som är rätt väg framåt. För att inte riskera att ta beslut som inte säkert genererar någon nytta för företaget är det viktigt att frångå tankar och gissningar och istället fatta beslut med hjälp av faktabaserade underlag som visar vilken väg fram som är mest lönsam. Resultaten från en kundundersökning ger dig underlag som kan användas för att forma dina kundtjänstprocesser, din produktutveckling, och även din marknadsföringsstrategi.
Undvik dåliga recensioner och skapa långsiktiga relationer
Något som blir allt mer tydligt är att vi idag lever i en digital värld där tillgång till internet och konstant uppkoppling är en del av vardagen. För företag innebär detta stenhård konkurrens, då kunden mycket enklare kan jämföra produkter, tjänster och leverantörer. Samtidigt kan kunder recensera sina upplevelser och intryck från ett specifikt företag, publikt för andra potentiella kunder att se.
Olikt från ostrukturerad feedback, som delade åsikter på sociala medier och recensioner på trustpilot, gör kundundersökningar det möjligt för dig att föra en direkt dialog med dina kunder och din målgrupp. Kundundersökningar blir således din bästa vän för att möjliggöra positiva kundupplevelser, undvika dåliga recensioner, och ger dig samtidigt ett bra verktyg för ökad försäljning. Genom att genomföra kundundersökningar frekvent visar du även dina befintliga kunder att du värnar om relationen och bryr dig om kundens unika behov.
Hur säkerställer du att en kundundersökning verkligen gör nytta?
Beroende på företagets visioner och mål kan du behöva olika verktyg för att generera användbar information. Kundundersökningar har således ingen "one-size-fits-all" lösning vilket gör det fördelaktigt att skräddarsy en unik, lämplig och effektiv metod för just ditt företag.
Få tillgång till en skräddarsydd kundundersökning
Vi på Hubbster Group är experter på att hjälpa dig maximera nyttan på dina kundundersökningar genom att anpassa dem helt efter dina behov.