Hubbster skiftar strategi och satsar på AI för lönsam tillväxt.
Företrädesemission på 5,3 mkr tar bolaget till nästa nivå.
Surveytech-bolaget Hubbster Group gör en organisatorisk renodling för att ta bolaget
från förlust till lönsam tillväxt. Genom att fokusera resurser och implementera
artificiell intelligens inom de delar av verksamheten som uppvisar störst efterfrågan,
och som redan är lönsamma, ska bolaget uppvisa svarta siffror redan under
innevarande år. För att stärka balansräkningen i den strategiska övergången gör
bolaget en fullt säkerställd företrädesemission om cirka 5,3 miljoner kronor.
“Vi är på en förändringsresa där vi återgår till kärnverksamheten. Hubbster ska via
sina dotterbolag Mantap och Zondera hjälpa andra företag att fatta faktabaserade
beslut genom sina respektive digitala plattformar. Samtidigt implementerar vi
artificiell intelligens i dessa verktyg, vilket ytterligare förbättrar effektivitet och
lönsamhet framåt”, säger Alexander Vårnäs, vd för Hubbster Group.
Enligt Alexander är omstruktureringen ett sätt för Hubbster att fokusera resurser till
de lönsamma delarna av verksamheten och hålla sig till det som man kan bäst.
Samtidigt flyttar man upp administrativa delar till moderbolaget. Därigenom kommer
dotterbolagen snabbt få fart på tillväxten med kontrollerade kostnader, resonerar
han.
Dotterbolaget Mantap, som är en leverantör av marknads- och
varumärkesundersökningar till över 220 betalande kunder inom byråer och
detaljvaruhandeln, har sett en kraftigt ökad efterfrågan under 2024.
Zondera, som är en leverantör av medarbetarundersökningar till kommuner och
företag, har också ett positivt momentum där man under det andra halvåret 2024
tagit in nya affärer för cirka två miljoner kronor, vilket motsvarar cirka 20 procent av
omsättningen för fjolåret.
Enligt Hubbsters finansiella mål ska koncernen omsätta 33,1 miljoner kronor under
året och uppvisa ett EBITDA-resultat på 0,5 MSEK. För nästa år är målsättningen att koncernens omsättning växer med cirka 36 procent till cirka 45 miljoner kronor med
ett EBITDA-resultat på 7,1 miljoner kronor.
Enligt Alexander är en positiv utveckling att Hubbster i allt större utsträckning tar nya affärer på redan befintliga kunder, vilket han tror kommer vara avgörande för att nå
de finansiella målen.
“Vi har blivit allt bättre på att utveckla affären med våra existerande kunder och ta en
betydligt större share of wallet. Det som ofta börjar i liten skala, till exempel med en
omnibus-undersökning, har i flera fall utvecklats till att kompletteras med betydligt
större och kundspecifika undersökningar.“
En annan viktig aspekt för att nå uppsatta tillväxtmål menar Alexander är
implementeringen av artificiell intelligens, såväl i det övergripande säljarbetet som i
de underliggande digitala undersökningsplattformarna - ett arbete man redan kommit
långt med.
“Med AI erbjuder vi redan idag helt nya funktioner i våra digitala plattformar såsom
fritextsökningar, vilket utvecklar kundrelationer och stärker vår konkurrenskraft.
Därutöver kommer vårt försäljnings- och marknadsföringsarbete effektiviseras i och
med att vi implementerat ett nytt CRM-system med AI-funktionalitet.”
“Jag är övertygad om att den nya fokuserade organisationen kommer skapa ett
höglönsamt tillväxtbolag med starkt efterfrågade produkter. Behovet hos
organisationer att fatta rätt beslut med ett gediget dataunderlag har aldrig varit
större, och vi ska vara en ledande spelare i Norden på detta område.”
Hubbster Group genomför nu en fullt säkerställd företrädesemission om 5,28 MSEK
där nästan 70 procent utgörs av teckningsförbindelser från befintliga ägare. Genom
emissionen kan koncernen förstärka balansräkningen samt utöka säljresurserna.
Emissionen i sammandrag
- Varje unit består av en (1) nyemitterad aktie, en (1) teckningsoption av serie
TO 2 samt en (1) teckningsoption av serie TO 3 vilket innebär att högst 26
414 235 nyemitterade aktier samt högst 26 414 235 teckningsoptioner av
serie TO 2 samt 26 414 235 teckningsoptioner av serie TO 3 emitteras inom
ramen för erbjudandet.
- Teckningskursen är 0,20 SEK per unit (motsvarande 0,20 SEK per aktie).
Teckningsoptionerna ges ut vederlagsfritt.
- Avstämningsdagen är 4 oktober 2024.
- Teckningsperioden är 8 till 22 oktober 2024.
- Handel med uniträtter sker på Nordic SME under perioden 8 – 17 oktober
2024.
- Emissionslikviden uppgår till cirka 5,28 MSEK.
- Emissionen är säkerställd till 100 procent varav cirka 67 procent ugörs av
teckningsåtaganden och cirka 33 procent av garantiåtaganden.
- Bolagsvärdering (pre-money) är 5,28 MSEK.
- Utspädningen i emissionen uppgår till 50 procent.
- Villkor för TO 2: Två (2) teckningsoptioner av serie TO 2 ska medföra en rätt att teckna en (1) ny aktie i Bolaget. Lösenperioden för teckningsoptioner av serie TO 2 är från och med 19 mars 2025 till och med 2 april 2025. Lösenpriset vid utnyttjande av teckningsoptionerna av serie TO 2 är 70 procent av den volymviktade genomsnittskursen för Bolagets aktie under en bestämmandeperiod om 10 handelsdagar under perioden 4 mars 2025 till och med 17 mars 2025, dock som lägst 0,10 SEK per aktie och som högst 0,30 SEK per aktie.
- Villkor för TO 3: Tre (3) teckningsoptioner av serie TO 3 ska medföra en rätt att teckna en (1) ny aktie i Bolaget. Lösenperioden för teckningsoptioner av serie TO 3 är från och med 2 december 2025 till och med 16 december 2025. Lösenpriset vid utnyttjande av teckningsoptionerna av serie TO 3 är 70 procent av den volymviktade genomsnittskursen för Bolagets aktie under en bestämmandeperiod om 10 handelsdagar under perioden 14 november 2025 till och med 27 november 2025, dock som lägst 0,20 SEK per aktie och som högst 0,50 SEK per aktie.